Greek Cuisine on Board
Δελτίο Τύπου για την εκδήλωση “Greek Cuisine on Board”
Ο <<ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΦΟΔΙΑΣΤΩΝ ΠΛΟΙΩΝ &ΕΞΑΓΩΓΕΩΝ>>, σε συνεργασία με την εταιρία FORUM S.A. συνδιοργάνωσαν το Σάββατο 15 Μαρτίου 2014, την ημερίδα «Greek Cuisine on Board», στο πλαίσιο της έκθεσης Foodexpo στο Metropolitan Expo. Στόχος της ημερίδας ήταν να «ανοίξει» την συζήτηση της βελτίωσης της εξωστρέφειας της πρωτογενούς και δευτερογενούς παραγωγής της Χώρας, εστιάζοντας στην εξαγωγή αποκλειστικά ελληνικών παραγόμενων προϊόντων, μέσω της τροφοδοσίας των κρουαζιερόπλοιων και των ποντοπόρων πλοίων.
Το Ε.Β.Ε.Π. δρώντας πάντα με γνώμονα την ενίσχυση του Ελληνικού Εμπορίου, προβάλει την εξωστρέφειά του, ως κρίσιμο μοχλό ανάπτυξης της Εθνικής οικονομίας. Στο πλαίσιο αυτό, δεν μπορούσε να μείνει αδιάφορο στην πενιχρή εκμετάλλευση μέχρι σήμερα, τεράστιων αγορών, με εξαιρετικές προοπτικές, όπως είναι η τροφοδοσία των κρουαζιερόπλοιων που επισκέπτονται την Ελλάδα, αλλά και αυτή των Ελληνόκτητων ποντοπόρων πλοίων.
Στην εκδήλωση απέστειλε χαιρετισμό η Υπουργός Τουρισμού κα. Όλγα Κεφαλογιάννη και έχαιρε της υποστήριξης του Πανελληνίου Συλλόγου Εφοδιαστών Πλοίων και Εξαγωγέων, του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων, της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μεσαίων Αποστάσεων και της Λέσχης Αρχιμαγείρων Ελλάδας.
Στον εναρκτήριο λόγο του, ο Πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς κ. Βασίλης Κορκίδης, αποτύπωσε την αύξηση των ελληνικών εξαγωγών την τελευταία τριετία, αλλά έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για τα σημάδια κορεσμού που παρουσιάζονται τον τελευταίο χρόνο, προτείνοντας την στρατηγική στόχευσης σε συγκεκριμένες αγορές με προοπτική, δρώντας βάσει συγκεκριμένου Εθνικού σχεδίου. Εξέφρασε την απογοήτευσή του για την μη αξιοποίηση από τις ελληνικές επιχειρήσεις, τεράστιων αγορών που βρίσκονται «στη πόρτα μας», όπως σημείωσε χαρακτηριστικά, αναφερόμενος στα κρουαζιερόπλοια που επιλέγουν την Ελλάδα ως προορισμό, αλλά και τα Ελληνόκτητα ποντοπόρα πλοία. Επίσης δεν παρέλειψε να συγχαρεί την πρωτοβουλία του Υπουργείου Ανάπτυξης για την νομοθέτηση και προώθηση του σήματος πιστοποίησης Ελληνικής προέλευσης για εγχώρια προϊόντα, όπως και τη συνεργασία του Οργανισμού Ασφάλισης Εξαγωγών με την Παγκρήτια Τράπεζα για την ασφαλιστική κάλυψη των εξαγωγών, ως χρήσιμα εργαλεία ανάπτυξης της εξωστρέφειας. Κλείνοντας, αφού ευχαρίστησε την FORUM SA για την καθοριστική της συμβολή στην διοργάνωση της ημερίδας «Greek Cuisine on Board», την παρουσίασε ως μια πρώτη προσέγγιση σε ένα τόσο φλέγον όσο και δύσκολο εγχείρημα, που με εγγυητή το Ε.Β.Ε.Π. θα συνεχιστεί μέχρι να αποδώσει καρπούς, αρχής γενομένης από τα προσεχή «Ποσειδώνια».
Στη συνέχεια τον λόγο πήρε ο εκπρόσωπος του Ο.Λ.Π. κ. Νεκτάριος Δεμενόπουλος, όπου παρουσίασε το μέγεθος της επισκεψιμότητας των κρουαζιερόπλοιων στον Πειραιά, αλλά και τις αυξητικές προοπτικές που παρουσιάζονται. Περιέγραψε τις επενδύσεις του Οργανισμού σε υποδομές για να μπορέσει να ανταποκριθεί στη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση των εταιριών κρουαζιέρας, καθώς η αντίστοιχη παγκόσμια αγορά αναπτύσσεται ταχύτατα και η Χώρα μας συγκαταλέγεται στους ελκυστικότερους προορισμούς παγκοσμίως.
Στην ομιλία του, ο Πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Εφοδιαστών Πλοίων και Εξαγωγέων, κ. Νίκος Μαυρίκος, αναφέρθηκε στα σημαντικά εμπόδια που συναντάνε οι επιχειρήσεις του κλάδου κατά τον εφοδιασμό πλοίων. Ενδεικτικά, αναφέρθηκε στη μη οικειοποίηση Ευρωπαϊκών Οδηγιών, που αφορούν τον εφοδιασμό πλοίων, από την Χώρα μας, με αποτέλεσμα οι Έλληνες εφοδιαστές να αντιμετωπίζουν έντονα προβλήματα ανταγωνιστικότητας έναντι των Ευρωπαίων συναδέλφων τους, με κυριότερα αυτά της γραφειοκρατίας, της δυσανάλογης φορολογικής τους αντιμετώπισης, της μηδαμινής τραπεζικής υποστήριξης. Συγκεκριμένα ανάφερε ότι :
H εφοδιαστική επιχείρηση, δεν είναι μια απλή εμπορική επιχείρηση που δραστηριοποιείται τοπικά εντός συνόρων, αλλά μια εξειδικευμένη επιχείρηση που:
• Βάλλεται από τον διεθνή ανταγωνισμό αφού τα πλοία προσεγγίζουν λιμάνια άλλων χώρων έτσι καθημερινά συγκρίνεται από τους διαχειριστές των πλοίων τους εφοπλιστές κ τους πλοίαρχους.
• Λειτουργεί σε ένα άνισο διαδικαστικό-φορολογικό-επιχειρηματικό περιβάλλον σε σχέση με αυτό των εφοδιαστών άλλων κρατών στην λεκάνη της μεσόγειου π.χ. Ισπανία, Ιταλία, Τουρκία, Ισραήλ, Αίγυπτο.
• Καλείται να αντιμετωπίσει ένα πλήρες γραφειοκρατικό-δαιδαλώδες σύστημα μεσα στον ελάχιστο χρόνο που της δίνει το πλοίο για να προβεί στην εκτέλεση της παραγγελίας.
• Τα ποσοστά κέρδους με τα οποία λειτουργεί είναι πολύ χαμηλά (6%-18%) που σε αρκετές περιπτώσεις δεν καλύπτουν ούτε τα λειτουργικά τους έξοδα λόγο των κρυφών κοστών κ αστάθμητων παραγόντων που δεν μπορούν να προβλεφτούν εκ των προτέρων.
Το να πουλάμε κάτω του κόστους είναι δεδομένο στις παραγγέλλεις μικρότερες των 1000 ευρώ.
Η γραφειοκρατία και η τήρηση των διατυπώσεων που επικρατεί στα τελωνεία προκειμένου να εφοδιαστεί ένα πλοίο, πολλές φορές υπερκαλύπτουν την αξία όχι μόνο των δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων αλλά και της αξίας του προϊόντος, οι δε εξαγγελίες για την πάταξη της κινούνται με αργό ρυθμό.
Ενώ δεν υπάρχει τραπεζικό σύστημα και ο εφοδιαστής χρηματοδοτεί την πώληση:
1)Μεσω της άμεσης( cash) πληρωμής του 23% φπα στο προμηθευτή του και της μη χρέωσης του προς το πλοίο. αναμένοντας το Ελλ. δημόσιο κατά μέσο όρο 14 μήνες για να τον εισπράξει η να τον συμψηφίσει.
2)Μεσω της αναμονής της είσπραξης από τον πλοιοκτήτη κατά μέσω όρο 4 μηνών ενώ οι προμηθευτές του εφοδιαστή δεν παρέχουν σχεδόν καμιά πίστωση.
O εφοδιαστής είναι το όχημα που χρειάζεται ο παραγωγός και το πλοίο.
Κλείνοντας, περιέγραψε τις μεγάλες προσπάθειες που καταβάλλει ο Σύλλογος τα τελευταία χρόνια, με σημαντικές ευνοϊκές για τον κλάδο κατακτήσεις.
Ο Πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας κ. Θεόδωρος Κόντες, παρουσίασε αναλυτικά τα στοιχεία της βιομηχανίας της κρουαζιέρας στην Ελλάδα, αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο. Παρουσίασε έτσι, το μέγεθος της εν λόγω αγοράς και τα οφέλη που θα αποκομιστούν από την αύξηση έστω και μικρού , του ήδη πολύ χαμηλού, μεριδίου αγοράς από της Ελληνικές επιχειρήσεις. Κλείνοντας, εξέφρασε την συμπαράσταση της Ένωσης που προεδρεύει στην συγκεκριμένη προσπάθεια.
Σε ανάλογο κλίμα κυμάνθηκε και η θέση του Εκτελεστικού Διευθυντή της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μεσαίων Αποστάσεων κ. Γεώργιο Βοζίκη, που αφού χαιρέτησε την πρωτοβουλία διοργάνωσης της εκδήλωσης, μετέφερε τη βούληση των Ελλήνων Εφοπλιστών για τη στήριξη των ελληνικών προϊόντων, αλλά και γενικότερα της Ελληνικής Οικονομίας, αρκεί όπως ανέφερε να καταπολεμηθούν προβλήματα όπως η γραφειοκρατία και καθυστερήσεις.
Αίσθηση προκάλεσε η ομιλία του C.O.O. του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων κ. Νίκο Αρχοντή, όπου παρουσίασε και αυτός τα δομικά, νομικά και άλλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εξαγωγικές επιχειρήσεις στην σχέση τους με το Κράτος, επισήμανε με στοιχεία που κατέχει ο Π.Σ.Ε. πως το ύψος του συνολικού ετήσιου τζίρου των ελληνικών επιχειρήσεων τροφοδοσίας πλοίων με τρόφιμα και ποτά, δεν ξεπερνά τα 10 εκατ. €.
Στην ομιλία του, ο Γραμματέας του Πανελληνίου Συλλόγου Εφοδιαστών Πλοίων και Εξαγωγέων κ. Δημήτρης Μαντούβαλος, αφού τόνισε την σημαντικότητα της στόχευσης, εκτός της κρουαζιέρας, στην αγορά των Ελληνόκτητων ποντοπόρων πλοίων, επισήμανε την ανάγκη αναβάθμισης των Ελληνικών Επιχειρήσεων Εφοδιασμού Πλοίων, ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες των πελατών τους, οι οποίες είναι: ανταγωνιστική σταθερή τιμή, σταθερή υψηλή ποιότητα, χαμηλοί χρόνοι παράδοσης και συνέπεια.
Εκπροσωπώντας τους αγοραστές από την πλευρά της κρουαζιέρας, ο Υπεύθυνος Ελληνικού Μενού της Louis Cruises κ. Γιάννης Κορολόγος, παρουσίασε την πολιτική της εταιρίας, όπου έχει ως στόχο την προώθηση της Ελληνικής Κουζίνας μέσω των μενού στα εστιατόρια και αναφέρθηκε για την ανάγκη της πιστοποίησης της προέλευσης και της ποιότητας των ελληνικών εξαγώγιμων προϊόντων, έτσι ώστε να βρουν μια θέση στα μενού των κρουαζιερόπλοιων.
Κλείνοντας, ο Πρόεδρος της Λέσχης Αρχιμαγείρων Ελλάδας, συνέδεσε την πρωτοβουλία της ένωσής του «GReat» για τη προώθηση της ελληνικής κουζίνας διεθνώς, με το στόχο της ημερίδας και προέτρεψε τους διοργανωτές σε μελλοντική συνεργασία.
Ήταν η πρώτη φορά που επιχειρήθηκε η διεξαγωγή ημερίδας που θα θέτει τις βάσεις για τη προώθηση την ελληνικών προϊόντων στα εστιατόρια και τα καταστήματα των κρουαζιερόπλοιων, αλλά και των εμπορικών πλοίων και προτροπή όλων των εμπλεκομένων ήταν να συνεχιστεί η προσπάθεια με νέες ενέργειες προς αυτή την κατεύθυνση, με στόχο να αποφέρει μελλοντικά τα οφέλη που «πρέπει και μπορεί» για την Ελληνική Οικονομία.
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ ΑΡΧΕΙΟ