ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΤΕΛΕΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΠΡΟΣ ΕΠΑΝΕΞΑΓΩΓΗ ΚΩΔ.51
Υπαγωγή στο καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή (σύστημα αναστολής).
Επεξήγηση : Τελειοποίηση προς επανεξαγωγή (σύστημα αναστολής) σύμφωνα με το άρθρο 114 παράγραφος 1 στοιχείο α) και παράγραφος 2 στοιχείο α) του τελ. κώδικα.
Νομικό πλαίσιο
1) ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
• Καν. 952/13 'Αρθρα 85(1) & 86(3),255-258
• Κατ εξουσιοδότηση Κανονισμός καν 2446/15 'Αρθρα 72-74 & 76, 240-241
• Εκτελεστικός Κανονισμός καν 2447 /15 'Αρθρα 324-325
• Κατ εξουσιοδότηση Κανονισμός καν 341/16 'Αρθρο 55(8)(β)
• ν.2960/2001 «Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας» (ΦΕΚ 265/Α/2001), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, και ειδικότερα τα άρθρα 33 και 180.
• 'Αρθρο 30 παρ. 1δ του Ν. 5144/2024 «Κώδικας ΦΠΑ», (πρώην άρθρο25 του Ν. 2859/2000)
• ΕΓΚΥΚΛΙΟ ΔΔΘΤΟΚ Γ 1067367 /26-04- 2016.
2) ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΦΠΑ
-
ΑΡ 30 Ν 5144/24 ΚΩΔΙΚΑ ΦΠΑ ΠΡΩΗΝ ΑΡ 25 Ν 2859/00
-
ΠΟΛ. 1020 ΦΕΚ 225 Β 17.2.15 - ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΤΕΛΕΙΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΣ ΕΠΑΝΕΞΑΓΩΓΗ
α. μη κοινοτικών εμπορευμάτων που τίθενται σε καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή (ενεργητικής τελειοποίησης).
β. μη κοινοτικών και εγχώριων εμπορευμάτων (πρώ των και βοηθητικών υλών) που τίθενται σε καθε− στώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή .
γ. εγχώριων εμπορευμάτων (πρώτων και βοηθητικών υλών) που τίθενται σε καθεστώς τελειοποίησης (μεταποίησης) με σκοπό να αποτελέσουν αντικείμενο εξαγωγής ή παράδοσης σε άλλο Κράτος Μέλος της Ε.Ε.
ΠΟΛ 1167/2015 όπως ισχύει με την τροποποίηση από την ΠΟΛ 1142/2017.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ : Η ΠΟΛ 1167/2015 δεν εφαρμόζεται στους εφοδιασμούς πλοίων καθεστώς ΘΕΣΗ 37 ΤΟΥ ΕΔΕ --> 10:00 F61
1194/2015 «Διαδικασία απαλλαγής από το Φ.Π.Α. εισαγωγής αγαθών που προορίζονται να εξαχθούν ή να παραδοθούν σε υποκείμενο στο Φ.Π.Α. πρόσωπο εγκατεστημένο σε άλλο Κράτος-Μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης»
ΔΕΦΚΦΔ5020798ΕΞ2015/5.10.2015
Οδηγίες για την εφαρμογή της αριθμ. ΠΟΛ 1194/2015 (ΦΕΚ 1968/Β) Απόφασης Γ.Γ.Δ.Ε.
Το καθεστώς της Τελειοποίησης προς Επανεξαγωγή (Ενεργητική Τελειοποίηση) ΚΩΔ 51 αποτελεί ειδικό καθεστώς, το οποίο λειτουργεί στα πλαίσια παροχής διευκολύνσεων στις μεταποιητικές και εξαγωγικές επιχειρήσεις, και έχει ως σκοπό την ενίσχυση και προώθηση των εξαγωγών σε τρίτες χώρες, καθώς και τη διατήρηση και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της Ενωσιακής μεταποιητικής βιομηχανίας σε διεθνές επίπεδο.
Συγκεκριμένα, το καθεστώς αυτό επιτρέπει τη χρησιμοποίηση μη ενωσιακών εμπορευμάτων στο τελωνειακό έδαφος της ΕΕ, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, προκειμένου να υποβληθούν σε μία ή περισσότερες εργασίες τελειοποίησης χωρίς αυτά να υπόκεινται σε εισαγωγικούς δασμούς, άλλες επιβαρύνσεις (π.χ. ΦΠΑ, Φόροι Κατανάλωσης) ή σε εφαρμογή μέτρων εμπορικής πολιτικής (εφόσον τα μέτρα αυτά δεν απαγορεύουν την είσοδο ή την έξοδο στο ή από το τελωνειακό έδαφος της ΕΕ).
Βασική αρχή του καθεστώτος αποτελεί η απαλλαγή από δασμούς και από άλλες επιβαρύνσεις προϊόντων τρίτων χωρών που εισάγονται στο Ενωσιακό τελωνειακό έδαφος, τα οποία, αφού υποστούν μια ή περισσότερες εργασίες τελειοποίησης, επανεξάγονται ως παράγωγα προϊόντα σε τρίτες χώρες χωρίς την καταβολή δασμών και λοιπών επιβαρύνσεων.
Εναλλακτικά, τα εμπορεύματα αυτά δύνανται να τεθούν σε ελεύθερη κυκλοφορία εντός του Ενωσιακού τελωνειακού εδάφους, με την προϋπόθεση καταβολής των δασμών και των λοιπών επιβαρύνσεων που αναλογούν στα εμπορεύματα κατά τη στιγμή γένεσης τελωνειακής οφειλής (άρθρο 85(1) του Καν. (ΕΕ) 952/2013 ή κατόπιν αιτήσεως του διασαφιστή, το ποσό των επιβαρύνσεων υπολογίζεται με βάση την δασμολογική κατάταξη, την δασμολογητέα αξία, την ποσότητα, τη φύση και την καταγωγή των εμπορευμάτων που είχαν υπαχθεί στο καθεστώς (άρθρο 86(3) του Καν.(EΕ) 952/13). Ο όρος τελειοποίηση (μεταποίηση) προβλέπει οποιαδήποτε μεταποιητική δραστηριότητα, από την απλή επανασυσκευασία προϊόντων ως την πλέον σύνθετη μεταποιητική δραστηριότητα (άρθρο 5 του Καν.(ΕΕ) 952/2013).
Ακολούθως τα υπό μορφή «μεταποιημένων προϊόντων» μπορούν:
(α) να επανεξαχθούν εκτός του τελωνειακού εδάφους της ΕΕ ή
(β) να τεθούν σε ελεύθερη κυκλοφορία με την καταβολή των δασμών στη βάση των στοιχείων δασμολόγησης:
(i) των εισαγόμενων εμπορευμάτων (αρχική δασμολογική κατάταξη, αξία, ποσότητα, φύση, καταγωγή) ή,
(ii) των μεταποιημένων προϊόντων (λαμβάνεται υπόψη η δασμολογητέα αξία, ποσότητα, φύση, καταγωγή των μη ενωσιακών εμπορευμάτων που χρησιμοποιήθηκαν κατά τις εργασίες τελειοποίησης)
Εργασίες τελειοποίησης που μπορούν να εκτελεστούν στα πλαίσια του καθεστώτος σε εμπορεύματα που υπάγονται στο καθεστώς:
• κατεργασία εμπορευμάτων, στην οποία περιλαμβάνεται η συναρμολόγηση, η συνένωση και η προσαρμογή τους σε άλλα εμπορεύματα,
• μεταποίηση εμπορευμάτων,
• καταστροφή εμπορευμάτων,
• επισκευή εμπορευμάτων, στην οποία περιλαμβάνεται η αποκατάσταση και η θέση τους σε λειτουργία,
• συνήθεις εργασίες που αποσκοπούν στη διατήρηση τους, τη βελτίωση της εμφάνισης ή της εμπορικής ποιότητας ή την προετοιμασία τους για διανομή ή μεταπώληση-Παράρτημα 71-03 του Καν (ΕΕ) αρ. 2015/2446,
• εργασίες για διασφάλιση συμμόρφωσής τους προς τις τεχνικές απαιτήσεις για τη θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία,
• χρησιμοποίηση ορισμένων εμπορευμάτων, τα οποία δεν περιέχονται μεν στα μεταποιημένα προϊόντα, επιτρέπουν όμως ή διευκολύνουν την παραγωγή των προϊόντων αυτών, ακόμα και αν αναλίσκονται εξ ολοκλήρου ή εν μέρει κατά τη χρησιμοποίησή τους (βοηθήματα παραγωγής).
Χρονικές προθεσμίες που διέπουν το καθεστώς :
• Η ισχύς της άδειας δεν είναι δυνατόν να υπερβαίνει τα πέντε (5) έτη, με εξαίρεση τα ευαίσθητα γεωργικά προϊόντα που αναφέρονται στο παράρτημα 71-02 του Καν.(ΕΕ) 2446/2015, όπου η προθεσμία περιορίζεται έως τα τρία (3) έτη.
• Το καθεστώς εκκαθαρίζεται όταν τα μεταποιημένα εμπορεύματα υπάγονται σε επόμενο τελωνειακό καθεστώς, εξέρχονται από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης ή καταστρέφονται χωρίς να αφήσουν κατάλοιπα ή εγκαταλείπονται υπέρ του Δημοσίου. Η προθεσμία εκκαθάρισης του καθεστώτος είναι ανάλογη του χρόνου που απαιτείται για την πραγματοποίηση των εργασιών τελειοποίησης και τη διάθεση των μεταποιημένων προϊόντων.
'Αρθρο 257 του καν 952/13
Προθεσμία εκκαθάρισης
1. Οι τελωνειακές αρχές καθορίζουν την προθεσμία εντός της οποίας πρέπει να γίνεται η εκκαθάριση του καθεστώτος τελειοποίησης προς επανεξαγωγή, σύμφωνα με το άρθρο 216.
Η προθεσμία αυτή αρχίζει την ημερομηνία κατά την οποία τα μη ενωσιακά εμπορεύματα υπάγονται στο καθεστώς και περιλαμβάνει τον χρόνο που απαιτείται για τη διενέργεια των εργασιών τελειοποίησης και την εκκαθάριση του καθεστώτος.
2. Οι τελωνειακές αρχές δύνανται να παρατείνουν, για εύλογο χρονικό διάστημα, την προθεσμία που καθορίζεται σύμφωνα με την παράγραφο 1, κατόπιν δεόντως αιτιολογημένης αιτήσεως του κατόχου της άδειας.
Η άδεια μπορεί να διευκρινίζει ότι η προθεσμία που αρχίζει να υπολογίζεται κατά τη διάρκεια μήνα, τριμήνου ή εξαμήνου λήγει την τελευταία ημέρα του επόμενου μήνα, τριμήνου ή εξαμήνου αντίστοιχα.
3. Σε περίπτωση προκαταβολικής εξαγωγής σύμφωνα με το άρθρο 223 παράγραφος 2 στοιχείο γ), η άδεια καθορίζει την προθεσμία εντός της οποίας τα μη ενωσιακά εμπορεύματα λαμβάνουν διασάφηση για υπαγωγή στο καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή, λαμβάνοντας υπόψη τον χρόνο που απαιτείται για την προμήθεια και μεταφορά στο τελωνειακό έδαφος της Ένωσης.
Η προθεσμία του πρώτου εδαφίου ορίζεται σε μήνες με ανώτατο όριο τους έξη μήνες. Η προθεσμία αυτή υπολογίζεται από την ημερομηνία αποδοχής της διασάφησης εξαγωγής που αφορά μεταποιημένα προϊόντα που παρήχθησαν από τα αντίστοιχα ισοδύναμα εμπορεύματα.
4. Κατόπιν αιτήσεως του κατόχου της άδειας, η εξάμηνη προθεσμία της παραγράφου 3 μπορεί να παραταθεί, ακόμη και αφού λήξει, υπό τον όρο ότι η συνολική περίοδος δεν υπερβαίνει τους 12 μήνες.
ΑΠΟ ΤΑ ΩΣ ΑΝΩ ΣΥΝΑΓΕΤΑΙ ΟΤΙ ΟΙ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΧΟΡΗΓΟΥΝ ΠΑΡΑΤΑΣΕΙΣ ΠΕΡΑΝ ΤΩΝ ΠΡΟΒΛΕΠΟΜΕΝΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΩΣ ΑΝΩ ΚΟΙΝΟΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ.
ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΠΡΟΘΕΣΜΙΕΣ ΑΠΑΙΤΕΙ ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΗΣ TAX-UD (ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ COMMISION )ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ Η ΟΠΟΙΑ ΘΑ ΑΠΟΦΑΣΙΣΕΙ ΕΦΟΣΟΝ ΤΟ ΚΡΙΝΕΙ ΣΚΟΠΙΜΟ ΤΗΝ ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ Ε.Τ.Κ. 952/13 ΠΡΟΣ ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ.
ΕΞ ΟΣΩΝ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΑΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΕΙΤΑΙ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ Ε.Τ.Κ. 952/13 ΕΝΤΟΣ ΤΟΥ 2026 ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΠΡΟΤΑΘΕΙ ΤΕΤΟΙΑ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΟΤΙ ΚΑΝΕΝΑ ΚΡΑΤΟΣ ΜΕΛΟΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΖΗΤΗΣΕΙ ΚΑΤΙ ΤΕΤΟΙΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ.
ΟΣΟ ΑΝΑΦΟΡΑ ΤΟ ΦΠΑ
ΟΙ ΠΡΟΘΕΣΜΙΕΣ ΠΟΥ ΠΡΟΒΛΕΠΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 2 Β. ΤΗΣ ΠΟΛ 1194/2015 <<Προθεσμία πραγματοποίησης της εξαγωγής ή της ενδοκοινοτικής παράδοσης>> ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΘΕΣΗ ΝΑ ΕΠΕΚΤΑΘΟΥΝ.
ΓΙ ΑΥΤΟ ΑΛΛΩΣΤΕ ΣΑΣ ΠΑΡΕΧΕΤΑΙ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΝΑ ΛΑΒΕΤΑΙ ΑΔΕΙΑ ΕΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ (ΑΕΟ).
1. Αυτούσια αγαθά
Όταν ο εισαγωγέας κατά τη χρονική στιγμή υποβολής του τελωνειακού παραστατικού, είναι κάτοχος πιστοποιητικού ΑΕΟ, η προθεσμία πραγματοποίησης της εξαγωγής ή της ενδοκοινοτικής παράδοσης κατ' εφαρμογή των διατάξεων της παρούσας, ορίζεται σε είκοσι (20) μήνες, με δυνατότητα παράτασης κατ' ανώτερο όριο τέσσερις (4) ακόμη μήνες, τηρουμένης της διαδικασίας της παραγράφου 3 της παρούσας Ενότητας του παρόντος άρθρου.
2. Μεταποιημένα αγαθά
β. Όταν ο εισαγωγέας κατά τη χρονική στιγμή υποβολής του τελωνειακού παραστατικού, είναι κάτοχος πιστοποιητικού ΑΕΟ, η προθεσμία πραγματοποίησης της εξαγωγής ή της ενδοκοινοτικής παράδοσης κατ' εφαρμογή των διατάξεων της παρούσας, των αγαθών της προηγούμενης περίπτωσης α), ορίζεται σε τριάντα δύο (32) μήνες με δυνατότητα παράτασης κατ' ανώτατο όριο για οκτώ (8) ακόμη μήνες, τηρουμένης της διαδικασίας της παραγράφου 3 της παρούσας Ενότητας του παρόντος άρθρου.
2) ΔΔΘΤΟΚ Δ 5014467 ΕΞ 2015 30.6.15 ΦΕΚ 1522 - ΥΠΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΩΝ ΣΤΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΤΕΛΕΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΠΡΟΣ ΕΠΑΝΕΞΑΓΩΓΗ ΧΩΡΙΣ ΤΗ ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΣΧΕΤΙΚΗΣ ΕΓΚΡΙΣΗΣ ΑΠΟ ΤΗ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ