ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΜΗΝΩΝ ΙΟΥΛΙΟΥ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2020

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΙΟΥΛΙΟΥ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2020

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΕΦΟΔΙΑΣΤΩΝ ΠΛΟΙΩΝ & ΕΞΑΓΩΓΕΩΝ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΜΗΝΕΣ  ΙΟΥΛΙΟ ΚΑΙ ΑΥΓΟΥΣΤΟ ΤΟΥ 2020

 

1. ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΠΣΕΠΕ


1.1. ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΥΠΕΥΘΥΝΟ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ Κ. ΤΡΑΓΑΚΗ ΣΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΟΥ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 10 ΤΟΥ Ν 438/76

Ο  Πρόεδρος συναντήθηκε με τον κ. Τραγάκη στο γραφείου του στη Βουλή όπου του εξέθεσε το θέμα της προώθησης των διατάξεων νομοσχεδίου για τροποποίηση του άρθρου 10 του Ν. 438/76 το οποίο όπως είχε διαμορφωθεί με τις τροποποιήσεις που υπέστη με τον νόμο 3182/2003 δημιουργεί πολλά προβλήματα στον εφοδιασμό πλοίων και ιδιαίτερα στην εφαρμογή της διαδικασίας επανεξαγωγής για τα μη ενωσιακά εμπορεύματα που προορίζονται για εξοπλισμό και εφοπλισμό πλοίων.
Ο κ. Τραγάκης παρενέβη στον αρμόδιο του Νομοσχεδίου Υφυπουργό Οικονομικών κ. Απόστολο Βεσυρόπουλο για να περάσουν οι διατάξεις του νομοσχεδίου που ευνοούν τον εφοδιασμό πλοίων. Τελικά στο το νομοσχέδιο πέρασε και έγινε νόμος 4714/2020 στα άρθρα 10 και 15 του οποίου καταργείται η παράγραφος 1 που θέσπισε τον Ειδικό Προορισμό για τα μη ενωσιακά εμπορεύματα που πρροορίζονται για εξοπλισμό και εφοπλισμό πλοίων και αναμορφώνεται η παράγραφος 3 που καθορίζει τα πλοία που δικαιούνται απαλλαγής προσθέτοντας τα αλιευτικά πλοία υπερπόντιας αλιείας ως δικαιούχα απαλλαγής για τροφοεφόδια.

1.2. ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΜΕΣΩ ΤΗΛΕΔΙΑΣΚΕΨΗΣ ΣΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ INVESTΝΕΧΤ  THESSALY 2020

O πρόεδρος αναφέρθηκε στα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος των εφοδιαστών πλοίων και εξαγωγέων απόρροια των αγκυλώσεων των διοικητικών λειτουργειών του ελληνικού κράτους και στην δεδομένη περίπτωση του υπουργείου οικονομικών οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις δεν εναρμονίζονται με τις αποφάσεις και την κοινοτική νομοθεσία με αποτέλεσμα να δημιουργούν ένα άνισο επιχειρηματικό περιβάλλον στους Έλληνες εφοδιαστές και εξαγωγείς  και να εκτρέπονται  οι συναλλαγές στα άλλα κράτη μέλη .

2. ΘΕΜΑΤΑ ΠΡΟΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

2.1. Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 10 του Ν. 438/76 μετά την τροποποίησή του από τα άρθρα 10 και 15 του νόμου 4714/2020 (ΦΕΚ 148/Α)

Ο πρόεδρος μετά από συναντήσεις του και τηλεφωνικές επικοινωνίες του με τους αρμόδιους παράγοντες του Υπουργείου Οικονομικών έπραξε τα δέοντα ώστε να αναδιατυπωθεί στον νέο Νόμο 4714/2020 το άρθρο 10 κ 15 τα οποία συμβάλουν την βελτίωση των τελωνειακών διαδικασιών εφοδιασμού πλοίων και ειδικότερα των πλοίων που εκτελούν πλόες εξωτερικού.
Με το άρθρο 10 τροποποιήθηκε η παράγραφος 3 του άρθρου 10 του Ν. 438/76 όπως αυτή τροποποιήθηκε με τον Ν. 3583/07. Με τη νέα διάταξη παρέχεται απαλλαγή από δασμό ΕΦΚ και ΦΚ σε όλα τα εμπορεύματα τόσο τα τροφοεφόδια όσο και τα λοιπά είδη, όπως είναι τα καύσιμα και λιπαντικά, τα μέσα συνεννόησης και επικοινωνίας, οι μηχανές και λοιπός εξοπλισμός, έπιπλα και σκεύη και τα μέσα ψυχαγωγίαςκαι θεσπίσθηκε απαλλαγή για τα τροφοεφόδια που παραδίδονται σε πλοία υπερπόντιας αλιείας η οποία είχε καταργηθεί με τον Ν. 3182/03.
Πέραν αυτών, εφόσον στην παράγραφο 3 δεν περιλαμβάνεται πλέον η φράση «…που εκτελούν επί κέρδει εργασίες» που υπήρχε στο κείμενο, όπως είχε διαμορφωθεί με τον νόμο 3583/07, συνάγεται ερμηνευτικά,  ότι τα τα ξένα πολεμικά πλοία που εκτελούν πλόες εξωτερικού δικαιούνται πλέον να εφοδιάζονται με τροφοεφόδια απαλλαγμένα από δασμό και ΕΦΚ ή ΦΚ, ανεξάρτητα αν ανήκουν σε χώρες του ΝΑΤΟ ή όχι.
Με το άρθρο 15 καταργήθηκε η παράγραφος 1 του άρθρου 10 του Ν. 438/76 που είχε τεθεί με τον Ν. 3182/03 και η οποία όριζε ότι η απαλλαγή από δασμό για τα εφόδια πλοίων που προορίζονται για εξοπλισμό και εφοπλισμό πλοίων θα χορηγείται με τη διαδικασία του Ειδικού Προορισμού, πράγμα που δημιούργησε πολλά προβλήματα στις εφοδιαστικές επιχειρήσεις.
Πέρα από τις συναντήσεις και τις επικοινωνίες έγιναν και επιστολές προς τους αρμόδιους του Υπουργείου Οικονομικών.
Επιστολή Προέδρου προς την ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών και των παραγόντων της ΑΑΔΕ που συντέλεσαν στην διατύπωση και προώθηση των άρθρων 10 και 15 του Ν.4714/2020
Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εφοδιαστών Πλοίων και Εξαγωγέων (ΠΣΕΠΕ) θέλει να εκφράσει τις ευχαριστίες του Διοικητικού Συμβουλίου και των μελών του επιχειρήσεων εφοδιασμού πλοίων προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών, καθώς και στους παράγοντες της ΑΑΔΕ που συνετέλεσαν στην διατύπωση προώθηση των άρθρων 10 και 15 του Ν. 4714/2020 (ΦΕΚ 148/Α).  Ο ΠΣΕΠΕ θεωρεί ότι με το νόμο αυτόν ικανοποιούνται τα αιτήματα που επανειλημμένα επί 15 έτη υπέβαλε στο Υπουργείο Οικονομικών και την ΑΑΔΕ  και επιθυμεί να συνδράμει στην βελτίωση των τελωνειακών διαδικασιών εφοδιασμού πλοίων και ιδιαίτερα των πλοίων που εκτελούν πλόες εξωτερικού. Πιστεύουμε ότι με την τροποποίηση του άρθρου 10 του Ν. 438/76 που έγινε με τα άρθρα 10 και 15 του Ν. 4714/2020 τίθενται οι βάσεις για να βελτιωθούν οι διαδικασίες εφοδιασμού πλοίων γραμμών εξωτερικού και να αρθούν σε μεγάλο βαθμό  τα εμπόδια που υπήρχαν μέχρι σήμερα για τον απρόσκοπτο εφοδιασμό πλοίων, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών εφοδιαστικών επιχειρήσεων έναντι των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

2.2. Αίτημα για νέα παράταση προθεσμίας υποβολής ΣΠΕ

Μετά από αίτημα μελών του συλλόγου στάλθηκε επιστολή προς το αρμόδιο τμήμα του Υπουργείου Οικονομικών ώστε να δοθεί νέα παράταση για την υποβολή των ΣΠΕ για τους μήνες Ιούνιο Ιούλιο Αύγουστο.

2.3. ΑΙΤΗΜΑ ΑΠΟ OCEAN ΓΙΑ ΠΑΡΟΧΉ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΣΧΕΤΙΚΆ ΜΕ ΤΑ ΕΓΓΡΑΦΑ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΤΩΝ ΠΛΟΙΩΝ ΜΕ ΜΗ ΕΝΩΣΙΑΚΑ ΑΓΑΘΑ ΠΡΟΟΡΙΖΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΣΕ ΠΛΟΙΑ

Ο σύλλογος ανταποκρίθηκε στο ως άνω αίτημα του OCEAN  και έστειλε  αντίγραφα της δήλωσης τελικής χρήσης με την άδεια κυκλοφορίας, ένα αντίγραφο της δήλωσης εξαγωγής με το συνοδευτικό έγγραφο εξαγωγής, ένα αντίγραφο των αρχείων που δείχνουν τις κινήσεις των εμπορευμάτων και μια περιγραφή της διαδικασίας προμήθειας πλοίου. ε
Επιστολή συλλόγου.
Απαντώντας στο αίτημά σας για πληροφορίες, βρείτε συνημμένα τα έγγραφα που χρησιμοποιούνται στην Ελλάδα για προμήθεια πλοίων χωρίς ενωσιακά αγαθά που προορίζονται για εξοπλισμό και τοποθέτηση σε πλοία. Θα βρείτε ένα αντίγραφο της δήλωσης τελικής χρήσης με την άδεια κυκλοφορίας, ένα αντίγραφο της δήλωσης εξαγωγής με το συνοδευτικό έγγραφο εξαγωγής, ένα αντίγραφο των αρχείων που δείχνουν τις κινήσεις των εμπορευμάτων και μια περιγραφή της διαδικασίας προμήθειας πλοίου.

Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι υπήρξε αλλαγή της νομοθεσίας σχετικά με το τελωνειακό καθεστώς εφοδιασμού πλοίων.
Η νομοθεσία που προέβλεπε τη διαδικασία τελικής χρήσης για την προμήθεια πλοίων χωρίς ενωσιακά αγαθά που προορίζονται για εξοπλισμό και τοποθέτηση σε πλοία, τροποποιήθηκε τον περασμένο Ιούλιο. Έτσι, για το εγγύς μέλλον περιμένουμε το
οδηγίες προς τα τελωνεία για την εφαρμογή των διατυπώσεων επανεξαγωγής για όλες τις προμήθειες πλοίων της Ένωσης.
Θα σας ενημερώσουμε πότε θα εφαρμοστούν αυτές οι νέες νομοθεσίες και οδηγίες.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον πρώην πρόεδρο του OCEAN κ. Cupido, τον πρόεδρο του Τελωνείου WG, κ. FA Pinto και όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς του OCEAN για τις προσπάθειες που καταβλήθηκαν, προκειμένου να πείσουν τις ελληνικές τελωνειακές αρχές να τροποποιήσουν τη νομοθεσία και να επιτρέψουν την προμήθεια πλοίων για την εξαγωγικές διατυπώσεις όπως συμβαίνει σε άλλα κράτη μέλη.
Την  Πέμπτη 17 Σεπτεμβρίου 2020 πραγματοποιήθηκε συνάντηση μεταξύ της Επιτροπής της ΕΕ (ΓΔ TAXUD - A2 Τελωνειακή Νομοθεσία) και εκπροσώπων του OCEAN (κ. Pinto και κ. Mielken). Από την Επιτροπή της ΕΕ, συμμετείχαν η νέα επικεφαλής μονάδας, Λίνα Παπαμιχαλοπούλου (CY), Luc Goorman (BE) και Δημήτριος Τσαγκαλάκης (GR), με θεματα
1. Η παρουσίαση πρακτικών παραδειγμάτων του τρόπου διεξαγωγής της διαδικασίας επανεξαγωγής για την προμήθεια πλοίων και
2. Ενημερώσεις από την αναδιοργάνωση της ΓΔ TAXUD.

1.Ο OCEAN παρουσίασε τα αποτελέσματα της θερινής μας έρευνας και τέσσερα παραδείγματα απόκλισης μεταξύ των μελών κατά την εκκαθάριση του εφοδιασμού πλοίων που βγαίνουν από μια αποθήκη τελωνείου. Ο κ. Mielken και ο κ. Pinto μίλησαν μέσω της παρουσίασης και των παραδειγμάτων και εξήγησαν ότι αυτό αποδεικνύει ότι δεν εφαρμόζει κάθε καθοδήγηση κάθε κράτος μέλος και ορισμένα αποδέχονται τον εκτελωνισμό με πολύ συγκεκριμένους τρόπους. Ειδικότερα, η πρόταση "Ανεξάρτητα από τον προορισμό του πλοίου" ήταν σημαντική για να διατηρηθεί, υποστήριξε ο OCEAN. Ο γενικός στόχος της εργασίας είναι να εξετάσει το ενδεχόμενο βελτίωσης της καθοδήγησης. Πώς το αρχειοθετούμε αυτό;

Η Επιτροπή της ΕΕ ευχαρίστησε τον OCEAN για την πρακτική συμβολή και είπε ότι θα μελετήσουν προσεκτικά τα έγγραφα. Θα τα χρησιμοποιήσουν για να ξεκινήσουν μια συζήτηση με τα κράτη μέλη, ελπίζοντας να λάβουν μια σαφή εικόνα από αυτά σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο επιτρέπεται η εκκαθάριση μη ενωσιακών εμπορευμάτων από αποθήκη όπου έχουν σχεδιαστεί για το πλοίο. Η κα Παπαμιχαλοπούλου είπε ότι θα ήθελε να δει έναν πλήρη κατάλογο (μια έκθεση;) από κάθε κράτος μέλος για το πώς γίνεται αυτό. Ζήτησε από τον OCEAN να στείλει περισσότερα παραδείγματα, εάν είναι δυνατόν. Τέσσερα παραδείγματα είναι χρήσιμα, αλλά όχι αρκετά αντιπροσωπευτικά.

2. η κα Παπαμιχαλοπούλου εξήγησε ότι προς το παρόν δεν υπάρχει δυνατότητα αλλαγής της νομοθεσίας-πλαισίου UCC. Εξήγησε επίσης ότι η ΓΔ TAXUD ήταν πρόσφατα οργανωμένη και ότι η ηγεσία είχε αλλάξει. Τα νέα πρόσωπα χρειάζονται χρόνο για να φτάσουν στην ταχύτητα, γι 'αυτό συνέστησε στον OCEAN να μην επικοινωνήσει με τον Διευθυντή ή τον Γενικό Διευθυντή μέχρι τον επόμενο χρόνο. Όσον αφορά την πρόσκληση στη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του OCEAN, διατηρεί το δικαίωμα να μην συμμετάσχει, καθώς η μονάδα της βοηθά επίσης στην εφαρμογή του ιρλανδικού πρωτοκόλλου της συμφωνίας αποχώρησης ΕΕ-ΗΒ, το οποίο είναι πιθανό να καταναλώσει όλη την ενέργειά της.

Συμφωνημένη δράση:

· Ο κ. Goorman θα κοινοποιήσει αυτά τα παραδείγματα στα κράτη μέλη αρκετά γρήγορα για να ξεκινήσει η συζήτηση, με την επόμενη συνάντησή του για την ομάδα εμπειρογνωμόνων να είναι τα μέσα Οκτωβρίου
· Η ελπίδα είναι ότι μπορούμε να λάβουμε μια έκθεση με κάθε κράτος μέλος που να περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο δέχονται επί του παρόντος και να κλείνουν τις δηλώσεις επανεξαγωγής των προμηθειών πλοίου (νίκη) που είχαν προηγουμένως υπαχθεί στο καθεστώς τελωνειακής αποταμίευσης. [Ο OCEAN πιστεύει ότι θα ήταν σημαντικό να κατανοήσουμε ποιος κωδικός διαδικασίας χρησιμοποιείται και τι είδους δήλωση θα ήταν πιο κατάλληλη (EX, IM ή CO;)]
· OCEAN για να παρέχει περισσότερα παραδείγματα.

Θα ζητήσουμε από την Επιτροπή της ΕΕ να παρουσιάσει τα πρώτα αποτελέσματα από τη συνεδρίαση της ομάδας εργασίας του Νοεμβρίου.