ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΜΑΡΤΙΟΥ - ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2022

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΕΦΟΔΙΑΣΤΩΝ ΠΛΟΙΩΝ & ΕΞΑΓΩΓΕΩΝ ΜΗΝΩΝ  ΜΑΡΤΙΟΥ -  ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2022

 

Στη συνεδρίαση του Δ.Σ με φυσική παρουσία των μελών στα γραφεία του Συλλόγου στις 13/4/2022 έγινε ενημέρωση από τον Πρόεδρο στα μέλη του Δ.Σ και συζητήθηκαν θέματα που ενδιαφέρουν τους εφοδιαστές πλοίων. Ορισμένα από τα θέματα αυτά αναφέρονται στο παρόν Δελτίο Τύπου.
• Ο πρόεδρος ενημέρωσε τα μέλη για την επίσκεψη του στην έκθεση τροφίμων και ποτών ΕΞ-ΠΟΤΡΟΦ την Παρασκευή 18/2/2022

• Ο πρόεδρος ενημέρωσε τα μέλη για την συνάντηση που είχε  το Σάββατο 19/2/2022 με τον ευρωβουλευτή και πρόεδρο του ΚΙΝ.ΑΛ κ. Ανδρουλάκη στο ΕΒΕΠ και του εξέθεσε  τα προβλήματα που απασχολούν τον κλάδο μας.

• Ο πρόεδρος ενημέρωσε τα μέλη για την τηλεδιάσκεψη που έλαβε χώρα στις 2/3/2022 με τον πρόεδρο του ΟCEAN κ. Sump και τον ταμία του ΟCEAN κ. Οlsen σχετικά με την μείωση της αξίας του τιμολογίου συνδρομής έτους 2022 αξίας 3.300,00 ευρώ. Μετά την συζήτηση ο Πρόεδρος κατάφερε την ακύρωση του έκδοση νέου τιμολογίου αξίας 2.800,00 ευρώ.


• Ο πρόεδρος ενημέρωσε τα μέλη  για την συμμέτοχή του στις 29/3/2022 μέσω τηλεδιάσκεψης στην Διαρκή Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής με θέμα την έκθεση απόψεων επί του  κατατεθέντος νομοσχεδίου στις 18-3-2022, του Υπουργείου Εξωτερικών σχετικά με την μετατροπή του Οργανισμού Ασφάλισης και Εξαγωγικών Πιστώσεων (Ο.Α.Ε.Π) σε ανώνυμη εταιρία με την επωνυμία «Ελληνική Εταιρία Εξαγωγικών Πιστώσεων».

• Ο πρόεδρος ενημέρωσε τα μέλη ότι νέος πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος εξελέγη  ο κ.  Ιωάννης Μασούτης, στον οποίο ο Σύλλογος έστειλε συγχαρητήρια επιστολή.

• Ο πρόεδρος ενημέρωσε τα μέλη για την επανεκλογή του κ. Γεωργίου Πατέρα στην θέση του προέδρου Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, στον οποίο ο Σύλλογος έστειλε συγχαρητήρια επιστολή.

• Ο πρόεδρος ενημέρωσε τα μέλη ότι νέος πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας εξελέγη ο κ.  Σπύρος Πασχάλης, στον οποίο ο Σύλλογος έστειλε συγχαρητήρια επιστολή.

• Ο πρόεδρος ενημέρωσε τα μέλη για την Απόφαση Α.1018/31-1-2022 «Καθορισμός αρμοδίων αρχών για τη διαχείριση, ενημέρωση και παρακολούθηση του ενιαίου κεντρικού μητρώου εφοδιαστικής αλυσίδας καπνού και βιομηχανοποιημένων καπνών (Ε.Κ.Μ.Ε.Α) και λοιπών λεπτομερειών για την εφαρμογή και λειτουργία του». Η ως άνω απόφαση καθορίζει την διαδικασία εγγραφής η οποία ορίζεται το αργότερο εντός 3 μηνών από την έναρξη ισχύος της ως άνω απόφασης δηλαδή την 31/3/2023, τον τρόπο χορήγησης του αριθμού Μητρώου Διακινητή Καπνικών Προϊόντων (Α.Μ.ΔΙ.ΚΑ.Π) , τον καθορισμό των αρμοδίων αρχών για τη διαχείριση και παρακολούθηση του Ενιαίου Κεντρικού Μητρώου Εφοδιαστικής Αλυσίδας (Ε.Κ.Μ.Ε.Α) και των λοιπών λεπτομερειών για την εφαρμογή και λειτουργία του.  Αναμένεται η σχετική εγκύκλιος με την οποία θα δίνονται οι οδηγίες εφαρμογής της ως άνω απόφασης.

• Ο πρόεδρος ενημέρωσε τα μέλη ότι σχεδιάζεται τροποποίηση της Απόφασης  Τ. 1940/03 που ρυθμίζει τη διαδικασία εφοδιασμού πλοίων, σύμφωνα με τα νέα ηλεκτρονικά συστήματα που θα τεθούν σε λειτουργία για την εξαγωγή αναβαθμίζοντας το εθνικό ηλεκτρονικό σύστημα ICISnet. Η αναβάθμιση προβλέπεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2023, αν και υπάρχουν πολλά προβλήματα και είναι πολύ πιθανό να παραταθεί η προθεσμία αυτή.
Ανεξάρτητα από το πότε θα τεθούν σε εφαρμογή τα νέα ηλεκτρονικά συστήματα, οι εφοδιαστές πλοίων πρέπει να έχουν υπόψη ότι μελλοντικά θα υπάρξει αλλαγή στην απλουστευμένη διαδικασία που εφαρμόζεται σήμερα και ενδεχομένως να τεθούν πιο αυστηροί όροι για τη χορήγηση της σχετικής άδειας απλουστευμένων διατυπώσεων.

• Ο πρόεδρος ενημέρωσε τα μέλη για την επανακοινοποίηση στις 14/2/2022 προς την Διεύθυνση ΕΦΚ & ΦΠΑ της ΑΑΔΕ της επιστολής μας από 22/11/2021 σχετικά με το θέμα της ιχνηλασιμότητας των καπνικών προϊόντων σε εφοδιασμούς πλοίων. Εφόσον δεν είχαμε λάβει απάντηση στις 22/3/2022 επικοινωνήσαμε τηλεφωνικώς με την κ. Μυρισίδου από την οποία ενημερωθήκαμε ότι το αίτημα μας έχει σταλεί στην Φορολογική Διοίκηση από όπου και αναμένουν απάντηση και μετά θα αποσταλεί και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

• Ο πρόεδρος ενημέρωσε τα μέλη ότι στις 18/3/2022 υπεγράφη  η σύμβαση μεταξύ του ΠΣΕΠΕ και της εταιρίας  ΣΑΡΩΝΙΣ ΑΤΕΒΕ με αντικείμενο την υλοποίηση των υποέργων 1-5 του προγράμματος ΕΣΠΑ 5035177 δράσεων Κατάρτισης και Πιστοποίησης για 1045 εργαζόμενους με στόχο οι ωφελούμενοι (εργαζόμενοι) να αποκτήσουν πρόσθετες – της άσκησης του επαγγέλματος τους – γνώσεις και δεξιότητες που θα έχουν άμεση και θετική επίπτωση στην ενίσχυση της επαγγελματικής τους ικανότητας.

• Ο πρόεδρος ενημέρωσε τα μέλη για την αποστολή συμφωνητικού  που πρέπει να υπογραφεί ηλεκτρονικά από κάθε καταρτιζόμενο και τον ΠΣΕΠΕ για την υλοποίηση των προγραμμάτων κατάρτισης για την υλοποίηση των υποέργων 1-5 του προγράμματος ΕΣΠΑ 5035177.

• Ο πρόεδρος ενημέρωσε τα μέλη για την αποστολή 74 αιτημάτων εταιριών για ανάρτηση τους στο SITE του  Συλλόγου ως συνεργάτες.  Τα  6 από  ΕΞ-ΠΟΤΡΟΦ. Έχουν ανταποκριθεί ήδη 26 εταιρίες και έχουν αναρτηθεί στην ενότητα Συνεργάτες.

• Ο πρόεδρος ενημέρωσε τα μέλη για την αποστολή από  OCEAN ενημέρωσης σχετικά με τα θέματα που θα απασχολήσουν την ένωση ως το 2026 .«Ο ΔΡΟΜΟΣ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΟ 2026».

Ο Σύλλογος έστειλε επιστολή στον OCEAN με σχόλια ως προς απάντηση ως κάτωθι

ΟCEAN Οδικός Χάρτης – ο δρόμος για το 2026

I. ΣΥΝΕΧΙΣΗ ΜΕ ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΞΕΚΙΝΗΣΑΝ ΚΑΙ ΔΟΚΙΜΑΣΤΗΚΑΝ
• Εστίαση στα καθημερινά προβλήματα σχετικά με τα Τελωνεία, φόρους, ΦΠΑ, κτηνιατρικά και άλλα παραδοσιακά θέματα.
• Ο ΦΠΑ θα είναι η πιο σημαντική προσπάθεια
• Οργάνωση: θα χρειασθούμε δυνατές εθνικές ενώσεις σε όλη την ΕΕ.

ΣΧΟΛΙΑ
Θεωρούμε ότι η εστίαση στα καθημερινά προβλήματα σχετικά με τα Τελωνεία, φόρους, ΦΠΑ, κτηνιατρικά και άλλα παραδοσιακά θέματα είναι αυτά που ενδιαφέρουν άμεσα τους εφοδιαστές των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ιδιαίτερα Ο ΦΠΑ θα είναι η πιο σημαντική προσπάθεια και ο τρόπος απαλλαγής των εφοδίων πλοίων από ΦΠΑ, που προβλέπεται στο άρθρο 148 της Οδηγίας 2006/112/ΕΚ (Οδηγία ΦΠΑ) είναι ένα θέμα που ενδιαφέρει πολλούς εφοδιαστές πλοίων, καθόσον δεν εφαρμόζεται με τον ίδιο τρόπο από όλα τα κράτη μέλη.
Η διαφορετική ερμηνεία των όρων απαλλαγής από ΦΠΑ οδηγεί σε διαφορετική εφαρμογή της απαλλαγής από ΦΠΑ και σε στρέβλωση του εμπορίου εντός της ΕΕ για τον εφοδιασμό πλοίων.
Οι όροι για την απαλλαγή από ΦΠΑ των εφοδίων πλοίων σύμφωνα με το άρθρο αυτό είναι:
• Η παράδοση των εμπορευμάτων σε πλοίο
• Η χρήση του πλοίου για ναυσιπλοΐα
• Η χρήση του πλοίου στην ναυσιπλοΐα ανοιχτής θάλασσας (πέραν των χωρικών υδάτων)
• Η χρήση του πλοίου για μεταφορά επιβατών με κόμιστρο
• Η χρήση του πλοίου για άσκηση εμπορικής, βιομηχανικής ή αλιευτικής δραστηριότητας
Στην Ελλάδα το άρθρο 148 της Οδηγίας ΦΠΑ εφαρμόζεται σύμφωνα με το άρθρο 27 του Ν. 2859/2000 ως εξής:
Mε ερμηνευτικές εγκυκλίους δεν χορηγείται απαλλαγή ή περιορίζεται η απαλλαγή στις  εξής περιπτώσεις:
• Δεν χορηγείται απαλλαγή όταν η πώληση των εφοδίων πραγματοποιείται σε πρόσωπο άλλο από τον πλοιοκτήτη, ακόμη και σε περιπτώσεις που το πρόσωπο αυτό είναι φορέας του πλοίου και πραγματοποιεί δραστηριότητες επί του πλοίου όπως είναι η σίτιση και η ψυχαγωγία του πληρώματος και των επιβατών (εστιατόρια, μπαρ).
• Δεν χορηγείται απαλλαγή όταν στο τιμολόγιο πώλησης αναφέρεται ο όρος “MASTERANDOWNER” .
• Όταν τα εφόδια πωλούνται σε ενδιάμεσο πρόσωπο και παράδοσή τους στο πλοίο πραγματοποιείται πριν την έκδοση του τιμολογίου πώλησης, σύμφωνα με την ερμηνεία που δίνεται από την Απόφαση του Δικαστηρίου της ΕΕ στην υπόθεση C-526/2013, η απαλλαγή περιορίζεται μόνο στα καύσιμα και λιπαντικά, ενώ για όλα τα άλλα εφόδια δεν εφαρμόζεται απαλλαγή.

Για τη μη χορήγηση της απαλλαγής με ερμηνευτικές διατάξεις όπως η μη απαλλαγή λόγω πώλησης σε φορέα του πλοίου που δεν είναι πλοιοκτήτης ή λόγω αναγραφής στο τιμολόγιο του όρου MASTERANDOWNER ή λόγω πώλησης σε ενδιάμεσο πρόσωπο, θεωρούμε ότι δεν εφαρμόζονται ορθά οι διατάξεις του άρθρου 148 της Οδηγίας ΦΠΑ, με αποτέλεσμα να μην εφαρμόζεται η απαλλαγή με εναρμονισμένο τρόπο σε όλα τα κράτη μέλη και να υπάρχει εκτροπή εμπορίου για εφοδιασμό πλοίων σε άλλα κράτη μέλη ή σε τρίτες χώρες.
Θεωρούμε ότι από το άρθρο 148 παρ. α της οδηγίας 112/2006, προκύπτει ότι το μόνο κριτήριο που τίθεται για τη δυνατότητα εφαρμογής της απαλλαγής είναι οι «…παραδόσεις αγαθών, τα οποία προορίζονται για εφοδιασμό των πλοίων που χρησιμοποιούνται στη ναυσιπλοΐα ανοικτής θαλάσσης  χωρίς να προσδιορίζονται τα πρόσωπα που συμμετέχουν στην συναλλαγή.
Πρόταση
Θεωρούμε ότι η Ε. Επιτροπή θα πρέπει να δώσει σαφείς ερμηνευτικές οδηγίες για τον τρόπο εφαρμογής των όρων αυτών, ώστε οι όροι απαλλαγής να εφαρμόζονται σε όλα τα κράτη μέλη με τον ίδιο τρόπο.
Ιδιαίτερα θα θέλαμε να ερμηνευτεί από την Ε. Επιτροπή:
• Αν η απαλλαγή που προβλέπεται από το άρθρο 148 της Οδηγίας ΦΠΑ αφορά την παράδοση των εφοδίων σε πλοίο ή απαιτεί την πώληση μόνο σε πλοιοκτήτη και απαγορεύει την απαλλαγή όταν η πώληση γίνεται σε άλλο φορέα του πλοίου.
• Αν η χρήση του όρου MASTERANDOWNER στο τιμολόγιο πώλησης μαζί με ταυπόλοιπα στοιχεία του πλοίουπρέπει να έχει ως συνέπεια την μη χορήγηση της απαλλαγής από ΦΠΑ.
• Αν η πώληση εφοδίων σε ενδιάμεσο πρόσωπο με παράδοση αυτών στον φορέα του πλοίου ταυτόχρονα ή πριν την έκδοση του τιμολογίου πώλησης θα πρέπει να έχει ως συνέπεια την χορήγηση της απαλλαγής μόνο για τα καύσιμα και λιπαντικά και να αποκλείει όλα τα άλλα εφόδια.


ΜΕ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΝΕΩΝ ΠΡΟΚΛΗΣΕΩΝ:

1. ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ
•Η περιβαλλοντική πολιτική είναι υπέρτατης σημασίας και ο OCEAN οφείλει να βρει τον δραστικό του ρόλο σ’ αυτόν τον τομέα.
• Η πράσινη συμφωνία θα οδηγήσει σε πλήρη μεταμόρφωση της ΕΕ
• Θα μπορούσαμε να συμβάλουμε σε θέματα όπως η βιώσιμη συσκευασία και μεταφορά

 


ΣΧΟΛΙΑ
Συμφωνούμε με τη σπουδαιότητα των περιβαλλοντικών θεμάτων, αλλά δεν νομίζουμε ότι για τον OCEAN θα πρέπει να αποτελέσει θέμα προτεραιότητας.
Εξάλλου το θέμα αυτό ενδιαφέρει όλους τους εμπόρους τόσο στην εσωτερική αγορά όσο και στο εξωτερικό.

2. ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΗ
• Ηλικιακή δομή: Μία δυνατή νεώτερη ομάδα θα έπρεπε να οδηγεί τις ιδέες του OCEAN στο μέλλον 
• Περιφερειακή δομή: Ο  OCEAN  πρέπει να εκπροσωπεί τα συμφέροντα των εφοδιαστών πλοίων σε όλες της περιοχές της ΕΕ
• Συζήτηση γένους: Άλλοι παράγοντες όπως οι συζητήσεις για το γένος, τα ίσα δικαιώματα, τα κοινωνικά θέματα κλπ χρειάζονται μια θέση στον OCEAN
ΣΧΟΛΙΑ
Συμφωνούμε με την πρωτοβουλία για μελέτη των ιδεών σχετικά με την εκπροσώπηση από τον OCEAN όλων των εφοδιαστών πλοίων σε όλες τις περιοχές της ΕΕ.
Όσον αφορά τις συζητήσεις για το γένος, τα ίσα δικαιώματα και τα κοινωνικά θέματα θεωρούμε ότι το θέμα αυτό αποτελεί θέμα προβληματισμού σε κάθε κράτος μέλος, στα πλαίσια της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση.

3. ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ
• Πιο συλλογική προσέγγιση: Η ψηφιακή Στρατηγική της ΕΕ θα μας επηρεάσει όλους
• ψηφιακά εργαλεία: Χρήση κοινών βάσεων-δεδομένων 
• Διευκόλυνση φηφιοποίησης των μελών για βελτίωση της αποτελεσματικότητάς (ηλεκτρονικές συναλλαγές μέσω πλατφορμών)
• Νέα ιστοσελίδα (ήδη υπό κατασκευή και εξασφαλισμένη οι χρηματοδότηση)
• Κοινωνικά Μέσα: το  LinkedIn  είναι η σωστή πλατφόρμα για τον OCEAN, αλλά πρέπει να οργανωθεί επαγγελματικά (το πρώτο σχέδιο είναι στο τραπέζι)

ΣΧΟΛΙΑ
Συμφωνούμε απόλυτα για την ανάπτυξη κοινών βάσεων δεδομένων, κοινών πλατφορμών και την οργάνωση της επικοινωνίας μέσω του Linkedin.

4. ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΣΤΑ ΜΕΛΗ
• Παροχή υποστηρικτικών προγραμμάτων στα μέλη για προώθηση υψηλών λειτουργικών προτύπων  π.χ Ένα Ευρωπαϊκό σήμα ποιότητας
•Παροχή στατιστικών για τον εφοδιασμό πλοίων στην ΕΕστις Εθνικές Ενώσεις και στις μεμονωμένες εταιρίες μέλη
• Ανάπτυξη προγραμμάτων μαθητείας και υποτροφίας σε πανεπιστήμια της ΕΕ 
• Διευκόλυνση και επαφή μεταξύ των μελών με οργάνωση σεμιναρίων, διαδικτυακών, διαλέξεων και συνεδριάσεων
• Οργάνωση Συνεργασιών μεταξύ εταιριών εφοδιασμού πλοίων της ΕΕ
ΣΧΟΛΙΑ
Θεωρούμε ότι το θέμα αυτό παρουσιάζει τεράστιο ενδιαφέρον για τα μέλη του OCEAN.
Ιδιαίτερα η οργάνωση συνεργασιών μεταξύ των εταιριών εφοδιασμού πλοίων πρέπει να αποτελέσει θέμα προτεραιότητας, καθόσον θεωρούμε ότι με τη συνεργασία των εταιριών μπορούν να επιλυθούν πολλά προβλήματα που δημιουργούνται από την διαφορετική νομοθεσία ή την διαφορετική αντιμετώπιση των εφοδιασμών πλοίων στα διάφορα κράτη μέλη.

5. ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΕΝΤΟΣ ΚΑΙ ΠΛΗΣΙΩΝ ΤΗΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΥ ΠΛΟΙΩΝ
• Συνεργασία με ενώσεις της εμπορικής βιομηχανίας  σε άλλους ναυτικούς τομείς για αναγνώριση μελλοντικών προκλήσεων προκειμένου να διασωθούν και να αναπτυχθούν οι επιχειρήσεις
•Διάχυση της ευαισθητοποίησης του OCEANκαι της σπουδαιότητας του εφοδιασμού πλοίων για τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
•Τι μπορεί να γίνει σε εθνικό και τι σε ενωσιακό ΕΕ επίπεδο
ΣΧΟΛΙΑ
Θεωρούμε ότι το θέμα της συνεργασίας με άλλους ναυτικούς τομείς είναι πολύ σημαντικό θέμα και ότι ο OCEAN μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο.

6. Ο OCEAN ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΜΙΑ ΙΣΧΥΡΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΗ ΒΑΣΗ ΓΙΑ ΝΑ ΕΠΙΤΥΧΕΙ ΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ 
• Πρέπει να κοιτάξουμε για πρόσθετες πηγές εσόδων
• Πρέπει να συνεχίσουμε να ακολουθούμε αυστηρά τους προϋπολογισμούς μας
•Πρέπει να ορίσουμε καθαρές χρηματοδοτικές απαιτήσεις μέσα σε χρονοδιάγραμμα: Πότε χρειαζόμαστε και ποιους χρηματοδοτικούς πόρους; 
• Πρέπει να δημιουργήσουμε κεφάλαια για εξειδικευμένα έργα όταν αυτά απαιτούνται
ΣΧΟΛΙΑ
Συμφωνούμε να κοιτάξουμε για πρόσθετες πηγές εσόδων και να ακολουθούμε αυστηρά τους προϋπολογισμούς μας.
Κατά τη γνώμη μας, θα πρέπει σε κάθε απόφαση για εφαρμογή μιας δράσης η οποία συνεπάγεται ορισμένα έξοδα να καθορίζεται και η πηγή των εσόδων που θα καλύψει τα συγκεκριμένα έξοδα. Αν δεν βρεθεί η πηγή εσόδων δεν πρέπει να αποφασίζεται η συγκεκριμένη δράση.
7. ΚΑΘΑΡΕΣ ΕΥΘΥΝΕΣ
• Χρειαζόμαστε καθαρές ευθύνες
• Το βάρος εργασίας πρέπει να κατανεμηθεί δίκαια μεταξύ των στελεχών
• Εάν είναι αναγκαίο OCEAN πρέπει να κοιτάξει για εξωτερική υποστήριξη
• Αυτό απαιτείται για όλους τους στόχους του οδικού μας χάρτη!
ΣΧΟΛΙΑ
Νομίζουμε ότι το θέμα της εξωτερικής υποστήριξης συνδέεται με το θέμα της χρηματοδότησης της δράσης και του καθορισμού των εσόδων που θα υποστηρίξουν την συγκεκριμένη δράση.

• O πρόεδρος ενημέρωσε τα μέλη ότι στο newsletterΦεβρουαρίου του OCEAN αναφέρονται οι απαντήσεις των κρατών μελών στο θέμα της απόφασης C-526/2013 το οποίο είχε θέσει με επιστολή του ο Σύλλογος σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής της ως άνω απόφασης.
Στο έγγραφο αναφέρεται το ιστορικό της υπόθεσης, οι ερωτήσεις που τέθηκαν στα μέλη της OCEAN και τελικά οι απαντήσεις ορισμένων μελών της OCEAN για τον τρόπο εφαρμογής της ως άνω Απόφασης του Δικαστηρίου της ΕΕ.
Οι απαντήσεις που περιλαμβάνονται στο έγγραφο αυτό δεν είναι ξεκάθαρες για το πώς εφαρμόζεται η ως άνω Απόφαση.
Η Γερμανία λέει "Η χρήση ενδιάμεσου είναι στην πραγματικότητα άχρηστη για τα εφόδια"
Η Σουηδία λέει "Οι πωλήσεις χωρίς ΦΠΑ σε ενδιάμεσους δεν γίνονται δεκτές στη"
Η Δανία λέει "είναι επίσης αδύνατο να γίνει με απαλλαγή από ΦΠΑ για ένα τρίτο μέρος σε «άλλη» χώρα από τον τόπο παράδοσης."
Η Βουλγαρία λέει "Σωστά συμπληρωμένα συνοδευτικά έγγραφα είναι απαραίτητα για την απαλλαγή από ΦΠΑ"

Η Ολλανδία αναφέρει δύο περιπτώσεις:
• Η εταιρία εφοδιασμού καυσίμων παραδίδει τα καύσιμα σε έναν ενδιάμεσο και ο τελευταίος τιμολογεί και παραδίδει στο πλοίο. Στην περίπτωση αυτή η εταιρία εφοδιασμού καυσίμων δεν μπορεί να εφαρμόζει 0% ΦΠΑ ακόμη και αν το όνομα του πλοίου είναι ήδη γνωστό.
• Η εταιρία εφοδιασμού καυσίμων παραδίδει η ίδια άμεσα στο πλοίο, αλλά τιμολογεί στον ενδιάμεσο, ο οποίος τιμολογεί αντίστοιχα  στην πλοιοκτήτρια/ναυτιλιακή εταιρία. Αν και το πιο σημαντικό είναι να μεταβιβάζεται η κυριότητα του καυσίμου από τον εφοδιαστή στον ενδιάμεσο όχι συντομότερα από τη στιγμή που το καύσιμο αποθηκεύεται στο πλοίο."
Η Ιταλία σε ένα ξεχωριστό έγγραφο αναφέρει ότι η απαλλαγή από ΦΠΑ για καύσιμα που παραδίδονται σε πλοίο εφαρμόζεται τόσο στο τιμολόγιο προς τον πλοιοκτήτη όσο και στο τιμολόγιο προς τον έμπορο (ενδιάμεσο).
Οι ως άνω απαντήσεις δεν βοηθούν να επικαλεστούμε το θέμα της εφαρμογής της Απόφασης C-526/2013 από τα άλλα κράτη μέλη και της τροποποίησης της αριθ. Ε 2088/15-6-2020 εγκυκλίου, καθόσον η ΑΑΔΕ θα λάβει υπόψη τις απαντήσεις των κρατών μελών που δεν εφαρμόζουν την απαλλαγή στους ενδιάμεσους και θα απορρίψει το αίτημα αυτό.
Το θέμα αυτό θα πρέπει να τεθεί από την OCEAN στην Ε. Επιτροπή για ερμηνεία του άρθρου 148 της Οδηγίας 2006/112/ΕΚ μαζί με τα άλλα θέματα όπως είναι το θέμα της πώλησης σε φορείς που είναι εγκατεστημένοι στο πλοίο (εστιατόρια μπαρ) το θέμα του MASTER AND OWNER, και γενικά αν η απαλλαγή από ΦΠΑ σύμφωνα με το άρθρο αυτό παρέχεται για το πλοίο ή για τα πρόσωπα που συναλλάσσονται.

• Ο  πρόεδρος ενημέρωσε τα μέλη για την 1η γενική έρευνα του ΟCEANσχετικά με την απαλλαγή από ΦΠΑ των εφοδίων πλοίων στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Στην ενημέρωση αναφέρονται τα αποτελέσματα με βάση τις απαντήσεις των κρατών μελών, η ανάλυση και οι συστάσεις προς τις ενώσεις μέλη.
Στις απαντήσεις δεν αναφέρεται η εθνικότητα της ένωσης που δίνει την απάντηση, αλλά σε ορισμένες απαντήσεις φαίνεται η ένωση από το περιεχόμενο αυτής (Ελλάδα, Ιταλία, Γερμανία).
Οι απαντήσεις των ενώσεων μελών δείχνουν ότι δεν υπάρχει εναρμονισμένη εφαρμογή της Οδηγίας ΦΠΑ για την απαλλαγή των εφοδίων πλοίων.
Σε κάθε κράτος εφαρμόζονται διαφορετικοί όροι για την απαλλαγή, διαφορετικές διαδικασίες, διαφορετικά έγγραφα. Ίσως το μόνο έγγραφο που απαιτείται από όλα τα κράτη μέλη είναι το τιμολόγιο.
Τα κύρια στοιχεία που εφαρμόζονται σε όλα τα κράτη μέλη είναι:
• Το πλοίο πρέπει να διεξάγει επαγγελματική δραστηριότητα
• Το πλοίο πρέπει να πλέει πέραν των 12 μιλίων
• Το πλοίο πρέπει να εκτελεί τουλάχιστον 50% - 70% πλόες στην ανοιχτή θάλασσα
Ορισμένες ενώσεις (Ιταλία, Ελλάδα) θια ήθελαν μία εναρμονισμένη εφαρμογή του ΦΠΑ σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ.
Οι προτάσεις που κάνει η OCEAN είναι
"Η Γραμματεία του OCEANπιστεύει ότι μία συγκεκριμένη δράση του OCEANθα μπορούσε να είναι η διεξαγωγή μιας πιο αναλυτικής μελέτης στην «μη εναρμονισμένη εφαρμογή του νόμου ΦΠΑ σε όλη την Ένωση» Αυτό θα έπαιρνε μία αναλυτική προσέγγιση και θα δημιουργούσε μία έκθεση κοιτάζοντας μέσα σε παραδείγματα του νόμου ΦΠΑ και παίρνοντας τον νόμο της ΕΕ ως ένα σημείο έναρξης. Αυτό μπορεί να εμπλέξει μία συνέντευξη με την Επιτροπή της ΕΕ και επιλεγμένα μέλη της OCEAN. Θα μπορούσε να έχει συμπεράσματα και συστάσεις για δράσεις."
Για  το θέμα της Ιταλίας προτείνει να γίνει επαφή με την Ιταλική Διοίκηση και να τεθεί το θέμα στην Ε. Επιιτροπή.
Το θέμα του ΦΠΑ θα απασχολήσει την OCEAN στο μέλλον, καθόσον η διαφορετική εφαρμογή των διατάξεων για την απαλλαγή από ΦΠΑ δημιουργεί στρεβλώσεις ανταγωνισμού στα κράτη μέλη και πολλές φορές ζημιώνει όλη την ΕΕ, καθόσον γίνεται εκτροπή των εφοδιασμών σε τρίτες χώρες.

• Ο πρόεδρος ενημέρωσε τα μέλη σχετικά με την επιστολή που έλαβε ο Σύλλογος από τον πρόεδρος τη Ομάδας Τελωνεία και Φορολογία της OCEAN με την οποία  ενημερώνει για την εξέλιξη του θέματος της καθοδήγησης (guidance) για τους εφοδιασμούς πλοίων στην Ε. Επιτροπή σύμφωνα με τις προτάσεις που υποβλήθηκαν από την OCEAN.
Συγκεκριμένα η Ε. Επιτροπή συνέταξε ένα νέο σχέδιο καθοδήγησης το οποίο συζητήθηκε στη συνεδρίαση της Ομάδας Τελωνειακών Εμπειρογνωμόνων την 16/3/2022.
Στο σχέδιο αυτό γίνονται ορισμένες διορθώσεις του σχεδίου της OCEAN.

Ειδικότερα
1. Στην παράγραφο ΙΙΙ 2 πρώτο εδάφιο δεν περιλήφθηκε η φράση που αναφέρονταν στο αρχικό έγγραφο καθοδήγησης "ανεξάρτητα από τον προορισμό" "regardless its destination" αλλά ούτε και η προτεινόμενη φράση της OCEAN "Ship supplies are deemed to have been taken out of the Union when they have left the territorial waters of the Member State and this may be confirmedby the port authority of the Member State concerned" "Τα εφόδια πλοίου θεωρούνται ότι εξήλθαν από την Ένωση όταν έχουν εγκαταλείψει τα χωρικά ύδατα". Έτσι το κείμενο στο σχέδιο της Ε. Επιτροπής αναφέρει:
Στην παράγραφο ΙΙΙ 2 πρώτο εδάφιο αναφέρεται: "The customs warehousing procedure is discharged as soon as the goods have been taken out of the customs territory of the Union (Article 215 UCC)." "Το καθεστώς της αποταμίευσης εκκαθαρίζεται μόλις τα εμπορεύματα εξέλθουν από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης (άρθρο 215 ΕνΤΚ)"
Θεωρούμε ότι θα απαιτηθεί  επί πλέον διευκρινίσεις για την έννοια της φράσης "have been taken out of the customs territory of the Union" καθόσον η φράση αυτή μπορεί να ερμηνευτεί με διαφορετικούς τρόπους από τα τελωνεία της ΕΕ και τους οικονομικούς φορείς. Π. χ είναι δυνατό να ερμηνευτεί από την ελληνική τελωνειακή διοίκηση ότι η έξοδος από το τελωνειακό έδαφος σημαίνει την προσέγγιση του πλοίου σε λιμάνι τρίτης χώρας, ενώ σε άλλα κράτη μέλη να ερμηνευτεί ότι η έξοδος πραγματοποιείται μόλις το πλοίο εγκαταλείψει τα χωρικά ύδατα.
Για να είναι ξεκάθαρη η κατάσταση, αν δεν μπορεί να περιληφθεί η σχετική διευκρίνιση στο κείμενο της καθοδήγησης θα πρέπει να δοθεί η διευκρίνιση της εξόδου από το έδαφος της Ένωσης με ξεχωριστή δήλωση της Ε. Επιτροπής.

2. Στην Παράγραφο ΙΙΙ 2 τρίτο εδάφιο προστέθηκε η φράση "It is also possible to move the goods to that off iceunder the external transit procedure" "Είναι επίσης δυνατό να διακινηθούν τα εμπορεύματα στο τελωνείο εξόδου με το καθεστώς της διαμετακόμισης"
Η φράση αυτή μπορεί να γίνει δεκτή καθόσον ξεκαθαρίζει ότι ο εφοδιασμός με μη ενωσιακά εφόδια μπορεί να γίνει είτε με επανεξαγωγή είτε με διαμετακόμιση (Τ1)

3. Στηνπαράγραφο ΙΙΙ 2 τέταρτο εδάφιο προστέθηκε η φράση"The customs authorities in MS A should then close the open movement, namely the economic operator’s records." "Οι τελωνειακές αρχές στο κράτος μέλος Α θα πρέπει να κλείσουν την ανοιχτή κίνηση, ονομαστικά με τις καταχωρίσεις του οικονομικού φορέα"
Η φράση διευκολύνει τη διαδικασία εφοδιασμού καθόσον σε περίπτωση που δεν υπάρχουν ηλεκτρονικά μηνύματα για την έξοδο των εμπορευμάτων το τελωνείο μπορεί να βασιστεί και στα λογιστικά στοιχεία του εφοδιαστή.

4. Η παράγραφος 3 που αναφέρονταν στη δυνατότητα εφαρμογής διαμετακόμισης σε συνέχεια της επανεξαγωγής απαλείφθηκε.
Παρόλο που  η διαγραφή της φράσης αυτής δεν είναι ορθή καθόσον η δυνατότητα εφαρμογής διαμετακόμισης σε συνέχεια της εξαγωγής ή επανεξαγωγής προβλέπεται από τις ισχύουσες διατάξεις,  δεν θα δημιουργήσει προβλήματα στον εφοδιασμό πλοίων, καθόσον η διακίνηση των μη ενωσιακών εμπορευμάτων από το καθεστώς της τελωνειακής αποταμίευσης μπορεί να γίνει με διασάφηση επανεξαγωγής μέχρι το τελωνείο εξόδου.
Ο κ. Pinto αναφέρει ότι η OCEAN δεν μπορεί να βελτιώσει κάτι στο ως άνω σχέδιο καθοδήγησης και ζητά τις απόψεις των ενώσεων μελών. Το θέμα θα συζητηθεί στη συνεδρίαση του ΔΣ της OCEAN την 5 Μαΐου στο Αμβούργο και ζητά την επιβεβαίωση της συμμετοχής των εκπροσώπων των ενώσεων μελών.
Ο Σύλλογος έστειλε τις απόψεις του σχετικά.
Ως ΠΣΕΠΕ μπορούμε να συμφωνήσουμε με το ως άνω σχέδιο, εκτός από το πρώτο εδάφιο της παραγράφου ΙΙΙ 2 και ειδικότερα τη φράση "The customs warehous ing procedure is discharged as soon as the goods have been taken out of the customs territory of the Union (Article 215 UCC)." "Το καθεστώς της αποταμίευσης εκκαθαρίζεται μόλις τα εμπορεύματα εξέλθουν από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης (άρθρο 215 ΕνΤΚ)".
Θεωρούμε ότι αυτή η φράση πρέπει να συμπληρωθεί με τη φράση "εκτός των χωρικών υδάτων των κρατών μελών", καθόσον διαφορετικά θα παρερμηνεύεται από τις τελωνειακές διοικήσεις και θα υπάρχει διαφορετική εφαρμογή για το κλείσιμο της διασάφησης επανεξαγωγής.
Εάν η Ε.Επιτροπή δεν μπορεί να κάνει δεκτή την ως άνω συμπληρωματική φράση, θα μπορούσαμε να ζητήσουμε να γίνει μία δήλωση ερμηνευτική στην οποία θα αναφέρεται ότι η έννοια της φράσης have been taken out of the customs territory of the Union σημαίνει έξοδο από τα χωρικά ύδατα.

• Ο πρόεδρος ενημέρωσε τα μέλη για την μετάβαση του στις 5 και 6 Μαίου 2022 στο Αμβούργο όπου θα διεξαχθεί το working group meeting και board meeting της ΟCEAN.


• Ο πρόεδρος ενημέρωσε τα μέλη για την αποστολή από την ΑΑΔΕ εγκυκλίων για την απαγόρευση  εισαγωγών και εξαγωγών προς την Ρωσία και την Λευκορωσία απόρροια του πολέμου που διεξάγεται στην Ουκρανία. Ο Σύλλογος κοινοποίησε στα μέλη του όλες τις εγκυκλίους και κανονισμούς για το θέμα αυτό.

• Ο πρόεδρος ενημέρωσε τα μέλη για την επιστολή που έλαβε ο Σύλλογος στις 2/3/2022 από τον πρόεδρο της UNSSA (UAE National Ship Suppliers Association) Οδησσού για μη εφοδιασμό ρωσικών πλοιοκτητών  και πλοίων με ρωσική σημαία.

• Ο πρόεδρος ενημέρωσε τα μέλη για την αποστολή επιστολής στις 18/3/2022 προς την Δ/νση ΕΦΚ της ΑΑΔΕ σχετικά με την «Συμπλήρωση της αριθ. ΔΔΘΤΟΚ Γ  1189059/22-12-2016 Απόφασης του Διοικητή ΑΑΔΕ μετους όρους, προϋποθέσεις και   δικαιολογητικά που απαιτούνται για την απαλλαγή υποκειμένων σε Φόρο Κατανάλωσης προϊόντων του άρθρου 53 Α ( Υγρό Ηλεκτρονικού Τσιγάρου, Προϊόντων καφέ και μίγμα θερμαινόμενου καπνού ) του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα (Ν.2960/01), όταν αυτά παραδίδονται στα πλαίσια διπλωματικών και προξενικών σχέσεων», έπειτα από ερώτημα του μέλους μας J.M.Dolphin που αντιμετώπισε πρόβλημα διότι η διεύθυνση εθιμοτυπίας του ΥΠ.ΕΞ απορρίπτει τις υποβαλλόμενες ατέλειες.

• Ο πρόεδρος ενημέρωσε τα μέλη για το σχέδιο νόμου που κατατέθηκε από το  Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων σχετικά με αναδιοργάνωση του ΟΑΕΔ  «Δουλειές Ξανά: Αναδιοργάνωση Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης και ψηφιοποίηση των υπηρεσιών της, αναβάθμιση δεξιοτήτων εργατικού δυναμικού και διάγνωσης των αναγκών εργασίας και άλλες διατάξεις».

• Ο πρόεδρος ενημέρωσε τα μέλη για το οικονομικό όφελος  του Συλλόγου μετά την αλλαγή του παρόχου σταθερής, κινητής τηλεφωνίας και internet από την VODAFONEστην WIND το οποίο ανέρχεται στα 13 ευρώ μηνιαίως.
• Ο πρόεδρος ενημέρωσε τα μέλη για την παρέμβαση του Πρέσβη της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας με άρθρο του στις 27/3/2022 στην εφημερίδα Καθημερινή με θέμα Εμβληματική η επένδυση της COSCO στον Πειραιά. Μεταξύ άλλων αναφέρεται στις αντιδράσεις που εκδηλώνονται από ορισμένες επιχειρήσεις αλλά και μερίδα εργαζομένων στη δραστηριοποίηση της Cosco Shipping στον Πειραιά και σημειώνει εμφατικά ότι η κινεζική εταιρεία «ανέκαθεν προωθούσε την ανάπτυξη του Πειραιά στο πνεύμα του αμοιβαίου κέρδους, γεγονός που όχι μόνο οδήγησε στη δημιουργία θέσεων εργασίας και την τόνωση της τοπικής οικονομικής δραστηριότητας, αλλά και που μέσω της επένδυσης αυτής έδωσε ώθηση για την ανάπτυξη ολόκληρης της βιομηχανικής αλυσίδας της περιοχής, από τη ναυτιλία και το λιμάνι μέχρι την παροχή ολοκληρωμένων εφοδιαστικών υπηρεσιών».

• Ο πρόεδρος ανέφερε στα μέλη ότι η διεξαγωγή της Τακτικής Γενικής Συνέλευσης του Συλλόγου πρέπει να γίνει τον Μάιο.
Ανέφερε ως ημερομηνία την 11/5/2022 ημέρα Τετάρτη και ώρα 16.00 μμ. Σε περίπτωση μη νόμιμης απαρτίας (1/2) η Τακτική Γενική Συνέλευση θα επαναληφθεί την Τετάρτη 18/5/2022 και ώρα 16.00 μμ. Σε περίπτωση πάλι μη νόμιμης απαρτίας (1/4) και κατά αυτή την ημερομηνία η Τακτική Γενική Συνέλευση θα επαναληφθεί την Τετάρτη 25/5/2022 και ώρα 16.00 μμ κατά την οποία βάσει του καταστατικού είναι αρκετός ο οποιοδήποτε αριθμός οικονομικά τακτοποιημένων μελών για τη συγκρότηση απαρτίας. 
Τα μέλη του Δ.Σ συμφώνησαν για την διεξαγωγή της Τακτικής Γενικής Συνέλευσης στις 25/5/2022